Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu } -->

pátek 6. března 2015

Objektiv Helios


Ahoj :) Rozhodla jsem se vám sepsat svoje dojmy z objektivu Helios  44 - 2, který jsem získala čirou náhodou od táty. Po analogové zrcadlovce Zenitu jsem se dívala před nějakým časem a dokonce jsem uvažovala o její koupi. Nejsou moc drahé, dají se pořídit do tisícovky i s bleskem, takže jsem to zvažovala. Pak přišly Vánoce a já na to nějak zapomněla. 

Dva dny před Štědrým dnem dělal táta úklid ve svých věcech, a co nenašel! Zenit s objektivem Helios 44 - 2, a to včetně blesku (do zásuvky :D), expozimetru a polarizačního filtru. Samozřejmě jsem skákala skoro do stropu a pak tátu požádala, aby mi koupil k Vánocům do Zenitu film. 


To ale nebylo nic proti tomu, jak jsem chtěla fotit s Heliosem svou digitální zrcadlovkou, Nikonem D5100. Takže jsem se začala poohlížet po redukčních kroužcích. Tady stojí jedna taková redukce asi 800 Kč. To mi přišlo hodně přehnané, už jenom proto, že jsem věděla, že se dají pořídit daleko levněji - v přepočtu asi za šedesát korun na Ebay - tedy ty redukce bez optického členu (o vám řeknu za chvíli).



Takže jsem objednala. Můj Helios má závit M42, můžete se ale setkat ještě s jedním typem, a to M44. Jak poznat, který závit má váš objektiv? Stačí si ho přeměřit pravítkem. 

Pokud máte zrcadlovku Nikon, závit je F-Mount, ale na ebay většinou výrobci rovnou píšou, pro jaké fotoaparáty jsou redukce určené.


Redukce mi přišla 22. ledna, tedy ve stanoveném datu, normálně v obálce. Cizokrajné obálce, přímo do schránky, což mě trochu překvapilo, protože jsem čekala, že to přijde na poštu.


Redukce jako taková byla potom obyčejný plastový kroužek, za který byste v ČR dali osm stovek (i optickým členem, dobře, ale i tak..). A přitom ho můžete mít od čínských přátel za necelých šedesát korun...



Jediná nevýhoda je, že u toho typu redukcí není optický člen, tudíž ostří jenom do dvou metrů a dál ne. Takže se s nimi dají fotit portréty zhruba od pasu nahoru, dál to prostě nejde. 

Nechci vám tady nějak lhát nebo vás mystifikovat, ale řekla bych, že ty dva metry vidíte zhruba na fotce nahoře, dál už to prostě nejde.

Redukce s optickým členem potom stojí asi sto šedesát korun. Proč jsem si neobjednala rovnou ji? No, zkrátka jsem tak úplně nevěděla, jestli to přijde, navíc to byla moje první zkušenost s Ebayem, takže jsem raději zvolila levnější, a tedy i méně bolestivou koupi, kdyby to náhodou nevyšlo.


Tady vidíte mou druhou fotku s Heliosem, ještě ten večer, co mi přišel :D


Pokud vyloženě nesvítí slunce a vy nefotíte proti němu, neřekla bych, že laik pozná rozdíl mezi Heliosem a třeba pevnou padesátkou. Každopádně Helios má poměrně hezkou vinětaci a stáčí snímek dokulata.






Ten pravý rozdíl přijde, jakmile se postavíte proti světlu. Ty kruhy světla jsou naprosto kouzelné a stylové, no ne? 

Každopádně ty dva metry mi přijdou trochu omezující, takže si už brzy objednám redukci s optickým členem. Údajně prý zhoršuje kvalitu fotek, ale stejně ji chci zkusit.


Menší problém ovšem nastává při ostření, tedy alespoň pro mě. Hledáčkem ne vždycky přesně uvidíte, jestli to máte ostré nebo ne. 


Může se zdát, že máte zaostřeno dobře, ale když fotku zvětšíte v počítači, uvidíte, že jste třeba nezaostřili přesně na oči a podobně. Například fotka výše - sice ostře vypadá, ale když se na ni podíváte pozorněji, uvidíte, že oči ostré nejsou, sice jen těsně, ale i tak. Takže potom ostřím prostě tak, že se pokusím zaostřit co nejlépe a pak se posunuji o milimetry dopředu a dozadu, abych se ujistila, že alespoň jedna fotka dobrá bude :D


Moje čtyřicítka má až moc dobré makro, které mě odhalilo - měla bych ten objektiv sakra vyčistit na místech, na kterých si toho v životě nikdo jiný nevšimne :D 



Filrt na Helios. Ještě jsem ho k focení nepoužila, protože jsem se nedokopala k tomu zjistit, kdy se tenhle žlutý používá. Ano, stydím se :( Do příště vám dám vědět ale určitě!


3 komentáře:

  1. Jééé, to se úplně hodí! zrovna taky sháním nějaký helios :) a tento článek mě váážně pomohl! :) co se týče těch redukcí, tak jsem byla lehce zmatená :) a jinak fotky s ním jsou opravdu neskutečně kouzelné a mají atmosféru :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O redukcích ještě udělám samostatnej článek, až budu mít novou :)

      Vymazat
  2. Redukci s optickým členem 100= doporučuji.. nepíšeš tam o její největší výhod, kterou je indikátor ostření... což je skvělý, mě se teď hellem ostří líp než pevnou padesátkou. A teda ještě stojí za zmínku rozdíl mezi canonem a nikonem, někde jsem se doslechla, že s optickou redukcí se s Nikonem ani tak nedá ostřit na nekonečno, kdežto s Canonem to jde (to mám ozkoušený, u Nikonu nevím co je na tom pravdy). Tak to by mě pak při srovnávání taky docela zajímalo :)

    OdpovědětVymazat